فاز۱۴ پارس جنوبی بعنوان ایرانی ترین پالایشگاه گازی کشورافتتاح و به بهره برداری رسید

فاز۱۴ پارس جنوبی بعنوان ایرانی ترین پالایشگاه گازی کشورافتتاح و به بهره برداری رسید

طرح توسعه فاز14 میدان گازی پارس جنوبی یکی ازطرحهای راهبردی به شمار می‌رود که بخش دریایی آن با هدف حداکثر سازی منافع ملی در میادین مشترک، پیش از این در مدار تولید قرار گرفته و در دولت سیزدهم احداث بخش پالایشگاهی آن با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز با شتاب بیشتری دنبال شد، به گونه‌ای که به عنوان آخرین پالایشگاه گازی کشور با تلاش های متخصصان و کارشناسان و کارگران ایرانی به بهره برداری رسمی رسید  .

پالایشگاه فاز14پارس جنوبی با توجه به بهره‌مندی از تجارب پیشین شرکت‌های داخلی در بخش‌های فنی، مهندسی، ساخت و اجرا رکورد دار استفاده حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های ایرانی است، به طوری که نزدیک به 70درصد تجهیزات این پالایشگاه از سازندگان داخلی تأمین شده است که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی دراستفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد.

 همچنین بکارگیری 8500 نیروی انسانی در زمان احداث و ایجاد بیش از هزار شغل در زمان بهره‌برداری ازدیگر دستاوردهای این پروژه به شمار می‌رود.

این طرح در راستای اجرای سریع‌تر توسعه میدان مشترک پارس جنوبی، به کنسرسیومی متشکل از 8 شرکت ایرانی واگذار شد که راهبری این کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) برعهده دارد.

از اهداف کلی این طرح می‌توان به استخراج و پالایش روزانه 50 میلیون مترمکعب گازشهری و تحویل گاز شیرین به شبکه سراسری، تولید روزانه 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه یک میلیون تن گازمایع ال.پی.جی، تولید سالانه یک میلیون تن اتان به منظورتأمین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد اشاره کرد که ارزش این محصولات سالانه، 3.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران (IOEC)، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ISOICO) و شرکت ملی حفاری ایران پیمانکاران بخش فراساحل و شرکت‌های مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI)، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (MAPNA)، شرکت پایندان(PAYANDAN) و ماشین‌سازی اراک از جمله پیمانکاران بخش خشکی به شمار می‌روند.